تمیز کردن انواع لکه ها از روی فرش

از جمله تجاربی که میتوان گفت تقریبا برای همه افراد پیش می آید. از آنجایی که شستن زیاد فرش به خصوص فرش دستبافت منجر به از هم گسیختن تار و پود آن می شود و روند از بین رفتن و پوسیدگی را تسریع میکند. لازم است با روش های خانگی تمیز کردن و از بین بردن انواع لکه ها از روی فرش آشنا باشید تا در صورت مواجه شدن با این مشکل خودتان با استفاده از مواد طبیعی لکه ها را پاک نمایید. در این صورت دیگر نیازی به شستن تمام فرش و یا سپردن آن به قالیشویی نخواهید داشت. در ادامه مطلب سعی داریم شما را با روشهای پاک کردن انواع لکه ها از روی فرش آشنا سازیم:لکه قهوه,نوشابه,بستنی,غذا روی فرشنحوه پاک کردن لکه چای و قهوه از روی فرش 

روش اول: ابتدا چای و قهوه ریخته شده را هرچه سریع تر با یک قاشق از سطح فرش جمع کنید و سپس یک پارچه نخی جاذب روی لکه ها قرار داده تا به صورت کامل مواد جذب دستمال شوند.در مرحله بعد می توانید از محلول فرش نانوزیت با این روش استفاده نمایید. یک پیمانه شامپو فرش نانوزیت را با مقداری آب ولرم گرم (2 لیوان) ترکیب نمایید و آنقدر هم زده تا کف درست شود. سپس با ابر یا برس کف تشکیل شده را روی قسمت مورد نظر بکشید تا کاملا از بین برود.در آخر با استفاده از یک دستمال اثرات به جای مانده از مواد را از روی فرش پاک نمایید.

روش دوم: در صورتی که شست وشوی سریع فرش برایتان امکان پذیر نبود بهتر است کمی نمک بر روی سطح لک شده بریزید و کمی صبر نمایید، با انجام این عمل مشاهده می کنید که کم کم لکه چای جذب نمک خواهد شد و تا حد زیادی از بین میرود. در مرحله بعد می توانید مانند روش اول از محلول شامپو فرش نانوزیت استفاده نمایید.ریختن قهوه روی فرش و لک شدن فرشنحوه پاک کردن لکه سس گوجه فرنگی از روی فرش

روش اول:

  • در ابتدا با استفاده از یک پارچه تمیز یا اسفنج که با آب خیس شده است, تا جایی که ممکن است لکه را پاک نمایید.
  • در مرحله بعدی از یک تکه لیموترش استفاده کنید و آن را روی قسمت لک شده فرش بمالید.
  • پس از انجام مراحل بالا می توانید از محلول شامپوی فرش نانوزیت 1 پیمانه، به همراه 2 لیوان آب ولرم کف درست کرده و با یک ابر یا برس نرم روی قسمت مورد نظر بکشید و در انتها با یک دستمال تمیز به‌ آرامی روی لکه ضربه بزنید تا بطور کامل از بین برود. اگر شامپوی مناسب در منزل نداشتید می توانید از روش های زیر نیز استفاده نمایید.

روش دوم:

  • قبل از هر چیز با استفاده از یک قاشق تا جایی که ممکن است سس را از روی سطح فرش بردارید بهتر است این حرکت را از قسمت بیرون لکه به سمت داخل آن انجام دهید چرا که در غیر این صورت و با حرکتهای اشتباه باعث بیشتر پخش شدن آن خواهید شد.
  • در مرحله بعدی مقداری آب گازدار را بصورت مستقیم روی لکه سس ایجاد شده بریزید و سپس یک اسفنج مرطوب را بصورت ضربه ای روی لکه فشار دهید تا کم کم جذب اسفنج شود.
  • بعد از مرحله بالا یک دستمال رولی تمیز و محکم را روی قسمت مورد نظر بگذارید تا باقی مانده سس گوجه فرنگی را نیز جذب کند.
  • سپس ترکیبی از دو فنجان آب سرد با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی تهیه نموده و با استفاده از یک پارچه تمیز یا اسفنج به ‌آرامی روی قسمت لک شده بصورت ضربه ای و آرام بکشید.
  • در نهایت نیز فرش را با آب شست و شو دهید و خشک نمایید.

روش سوم:

  • مخلوطی از یک قاشق غذاخوری پروکسید هیدروژن و ۳ قاشق غذاخوری آب سرد تهیه نمایید و آن را روی لکه سس بریزید، کمی صبر کنید تا محلول جذب پرزهای فرش شود.
  • در این مرحله باید قسمت لک شده را توسط یک حوله سفید بپوشانید تا نور به آن نرسد. توصیه میکنیم هر ۵ دقیقه یک بار قسمت مورد نظر را چک کنید تا مطمئن شوید رنگ فرش نرفته باشد.
  • بعد از لکه زدایی قسمت لک شده را با آب سرد آب‌کشی کنید. این روش برای مصارف خانگی توصیه نمی شود.

پاک کردن لکه سس گوجه از روی فرش با محلول شامپو فرش

روش های پاک کردن لکه آدامس از روی فرش 

  1.  رایج ترین روش برای برداشتن آدامس چسبیده به فرش استفاده از یک تکه یخ می باشد. می توانید یخ را بمدت ۳۰ ثانیه روی آدامس قرار دهید تا کم کم سفت و سرد و همچنین یک تکه شود، سپس از یک قاشق برای جدا کردن آن از روی فرشتان استفاده نمایید. در نهایت اگر ذرات ریزی باقی ماند با نوک قیچی پرزها را کمی بچینید.
  2.  استفاده از سفیده تخم مرغ برای پاک کردن آدامس چسبیده به فرش و سطوح دیگر نیز روشی دیگر است. در ابتدا سفیده تخم مرغ را روی آدامس بریزید پس از گذشت چند دقیقه آرام آرام با انگشت آن را از فرش جدا کنید.
  3.  مایونز نیز جزو موادیست که مالیدن آن روی آدامس سبب نرم شدن آن و راحت جدا شدنش از سطح فرش می شود.
  4.  میتوانید محلی که آدامس چسبیده را با سرکه گرم شده اشباع کنید ، در این حالت آدامس در سرکه حل شده و به راحتی پاک می شود.
  5. استفاده از مایع ظرفشویی برای مواقعی که آدامس روی سطح فرش پخش شده باشد مفید است. برای این منظور باید ابتدا مایع‌ظرفشویی و سپس نمک را اضافه کنید و بعد با استفاده از یک چاقو و یا هر وسیله مناسب دیگری آدامس را جدا نمایید.

نحوه پاک کردن لکه بستنی از روی فرش

شاید یکی از بدترین اتفاقات ریختن بستنی روی فرش باشد چرا که به سرعت آب شده و جذب الیاف فرش خواهد شد، ریخته شدن بستنی روی فرش در عین حال که باعث تغییر رنگ فرش می شود حالت چسبناکی نیز ایجاد میکند, اما باید بدانید که پاک کردن لکه بستنی از روی فرش هرگز کار سخت و غیر ممکنی نیست و تنها با دانستن راهکارهایی ساده می توانید به رفع آن اقدام نمایید.

روش اول:

  • در ابتدا با استفاده از یک قاشق و تا حد ممکن بستنی ریخته شده روی فرش را جمع آوری نمایید. البته باید دقت کنید این حرکت را با فشار کمی انجام دهید تا باعث جذب بیشتر آن بر روی فرش نشوید.
  • در مرحله بعد یک دستمال تمیز را برداشته و با آب سرد مرطوب کنید و روی محل بکشید تا باقی مانده آن نیز از بین برود. برای از بین بردن چسبناکی بستنی به این روش عمل نمایید، 1 پیمانه مایع شامپو فرش نانوزیت را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید تا کف تولید شود. سپس با یک ابر یا برس نرم تمیز کف را روی محل مورد نظر اعمال نمایید.
  • قدم بعدی خشک کردن قسمت مورد نظر با یک دستمال خشک می باشد.

روش دوم:

  • نصف قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و یا خمیر ریش را با یک فنجان آب ترکیب نمایید، سپس یک دستمال تمیز را به این ترکیب آغشته کرده و روی لکه بکشید.
  • در نهایت رطوبت و آب محل مورد نظر را با استفاده از یک دستمال خشک بگیرید.

از نکات قابل توجه در پاک کردن لکه بستنی استفاده نکردن از آب گرم یا داغ میباشد چراکه باعث مقاوم تر شدن آن خواهد شد.

نحوه پاک کردن لکه شربت از روی فرش

  • قبل از هر اقدامی سریعا با استفاده از یک قاشق شربت را از روی سطح فرش جمع کنید.
  • سپس یک اسفنج را خیس کرده و آن را روی محل لک شده بکشید ، ممکن است لازم باشد این عمل را چندین بار تکرار نمایید تا لکه شربت بطور کامل پاک شود.
  • اگر با انجام اقدامات بالا همچنان لکه شربت تمیز نشد میتوانید از محلول رقیق شده شامپو فرش نانوزیت و آب به نسبت مساوی استفاده کنید.در این حالت باید محلول را توسط یک اسفنج روی محل مورد نظر بمالید تا کاملا پاک شود.

پاک کردن لکه شربت ریخته شده روی فرش

نحوه پاک کردن لکه شکلات از روی فرش

روش اول:

شاید بتوان گفت بهترین و سریع ترین راه خانگی برای پاک کردن لکه شکلات از روی فرش ، استفاده از محلولی میباشد که میتوانید آن را از ترکیب سه لیوان آب ، یک قاشق وایتکس و حدود یک لیوان سرکه سفید تهیه نمایید. بعضی افراد کمی شامپو نیز به این محلول اضافه میکنند. در نهایت بهتر است قسمت لک شده را با کمی آب و شامپو شست و شو دهید. ولی این روش ممکن است باعث رنگ پریدیگی فرش شما شود .

روش دوم:

  • در ابتدا بهتر است با استفاده از یک قاشق یا حتی دست تا جایی که امکان دارد تکه ها و قسمتهایی از شکلات را از روی سطح فرش بردارید.
  • در صورتی که شکلات یا آب نبات ریخته شده روی فرشتان خیلی سفت شده و به راحتی جدا نمی‌شود، می‌توانید قسمت مورد نظر را با آب سرد خیس نمایید و صبر کنید تا کمی نرم تر شود سپس آن را از روی فرش بردارید. در این جا می توانید از سنگ پا نیز به آرامی استفاده نمایید .
  • بعد از برداشتن قسمتهای اضافی شکلات از روی فرش نوبت به شستشو و لکه زدایی اصلی میرسد. برای این منظور میتوانید یک پیمانه مایع پاک کننده فرش نانوزیت را با یک لیوان آب مخلوط کرده و محلول مناسبی را تهیه نمایید.
  • در این مرحله،محلولی که تهیه کردید را درون یک آبپاش بریزید و به آرامی بر روی لکه ها اسپری کنید. کافیست ۱۰ دقیقه صبر کرده و سپس با یک دستمال تمیز آن را تمیز نمایید.
  • در نهایت نیز با استفاده از جارو برقی فرشتان را جارو بزنید تا بصورت کامل تمیز شود.

پاک کردن لکه شکلات از روی فرش با اسپری کردن کف شامپو فرش