نگهداری از لباس ها 

این موضوع تا بحال برایمان بسیار پیش آمده است که حتی بهترین لباس هایمان که تعلق خاطر زیادی هم به آنها داریم بعد از مدتی ظاهر و زیبایی اولیه خود را از دست می دهند و ما مجبوریم آن لباس را با وجود علاقه زیادی هم که بهش داریم کنار بگذاریم و برویم بدنبال خرید یک لباس جدید با این هدف و امید که لباس جدید را جنسی انتخاب کنم که چند ماه بیشتر از لباس قبلی برایم ماندگاری داشته باشد. و از طرفی هم با توجه به افزایش قیمت ها و هزینه ها بتوانیم لباسی انتخاب کنیم که شاید با ماندگاری بیشترش کمی از هزینه هایمان بکاهد.
حال با نکات طلایی که در اینجا به شما آموزش می دهیم , یاد می گیریم چگونه لباس ها و پوشاکمان را فارغ از هر گونه جنسی که دارد و قیمتی که خریداری کرده ایم با رعایت یکسری نکات و راهکار ویژه به مدت طولانی تری نگهداری نماییم.نگهداری از لباس ها در جای مناسب
نکاتی که به افزایش طول عمر لباس کمک می کند

1. اتیکت لباس: هنگامی که لباسی را خریداری می نمایید به اتیکت لباس که حاوی اطلاعات مهم و مفیدی در نگهداری آن جنس از لباس می باشد دقت نمایید. این اتیکت ها  بطور استاندارد حاوی اطلاعاتی در زمینه شست و شوی لباس, سفید گری, خشک کردن, اتو کردن و خشک شویی می باشند. دقت به اینکه لباس با چه نوع مواد شوینده ای, آب سرد یا ولرم و یا گرم  شسته شود و یا دمای اتو چند درجه باشد و یا اینکه اصلا اتو نشود و  طریقه خشک کردن آن پس از شستشو بسیار حائز اهمیت می باشد.

اتیکت نگهداری از لباس/برچسب لباسچند مثال را در زیر برایتان ذکر می نماییم:
لباس های ابریشمی : لباس های ابریشمی را با دست , آب سرد یا ولرم و با استفاده از مقداری شوینده ملایم صابون عاج یا شامپو حل شده در آب بشویید.
لباس های جین : همیشه لباس های جین خود را با آب سرد ماشین لباس شویی بشویید و اگر بصورت دستی شستشو دهید که بسیار عالی خواهد بود. پس به هیچ وجه از آب گرم در شستشوی لباس های جین استفاده نکنید.
لباس های نخی و پنبه ای : جهت شستشوی لباس های نخی و پنبه ای ماشین لباس شویی تان را بر روی آیتم آب ولرم یا چرخش شستشوی نرمال تنظیم نمایید.
لباس های ویسکوز یا ریون : بهترین حالت این است که شستشوی این لباس ها را به خشک شویی بسپارید و یا اگر می توانید با احتیاط آن را با دست و آب ولرم و شوینده ملایم شستشو دهید.
لباس های زیر: لباس های زیر را بادست و آب سرد بشویید و همچنین لباس های هم رنگ را باهم بشویید تا بهم رنگ پس ندهند.

2. شستشوی کمتر: همیشه قبل از شستشوی مجدد لباس و گذاشتن لباس ها در ماشین لباس شویی به این فکر کنید که این لباس تا چه اندازه کثیف است, آیا واقعا نیاز به شستشو با مواد شوینده در ماشین لباس شوی و حتی خشک شویی را دارد؟پس اگر لباس آلودگی زیادی ندارد می توانید آن را تنها در آب بدون مواد شوینده بشویید و با پهن کردن لباس در هوای آزاد, می بینید که لباستان جان دوباره گرفته است و اگر تنها یک لکه روی لباس است فقط همان قسمتی که لکه دارد را با شوینده لکه بر مناسب شستشو دهید نه کل لباس را بشویید.شستن لباس ها تنها با آب 3. شستشو در دمای پایین: این نکته را بدانید انواع پوشاک از تی شرت و شلوار و پیراهن و حتی کت و شلوار آقایان هیچ نیازی ندارد که در دمای بالا و با آب داغ شستشو داده شوند, چون همین دمای بالا به الیاف پارچه لباس آسیب وارد می کند و باعث زودتر پوسیده شدن می گردد برعکس زمانی که لباس ها را با آب خنک و یا ولرم(آبی با درجه حرارت پایین)شستشو دهید یاعث افزایش عمر و دوام لباس ها می گردد.شستشوی لباس ها در دمای  پایین4. استفاده از شوینده مناسب: با توجه به جنس پارچه لباس ها و همچنین رنگ لباس (تیره و روشن/مشکی و رنگی) شوینده مناسب را انتخاب نمایید.همانطور که می دانیم انواع شوینده ها پودری,مایع,صابونی با برندهای مختلف در بازار موجود هستند سعی کنید از میان این انبوه شوینده,بهترین آن را انتخاب نمایید حتی اگر قیمت آن کمی گران باشد زیرا باعث افزایش عمر و دوام لباس می گردد.
شستن لباس با دست در آب و کف

نگهداری از لباس ها با مواد نانو

همانطور که در توضیحات و مثال های بالا گفته شد با رعایت این نکات می توانیم از لباس ها و پوشاکمان برای مدت طولانی تری نگهداری نماییم ولی آیا راهی هم وجود دارد که در راستای نگهداری از لباس ها آب کمتری مصرف نماییم و به صرف جویی در مصرف آب هم کمک کرده باشیم و اینکه مواد شوینده کمتری هم مصرف شود. پس باید راهی باشد که به دفعات کمتری نیاز شود که لباس ها و پوشاکمان را بشوییم, یعنی مدت بیشتری لباس هایمان تمیز و بدون لکه بمانند.

ضد لک کردن انواع پارچه ها با مواد نانوبا ورود فناوری نانو در تمام زیمنه ها و پیشرفت روز افزون این تکنولوژی بینظیر بخصوص منسوجات راهکار رسیدن به این هدف هم با استفاده از علم نانو ذرات ممکن و عملی شده است. محصولی بنام نانو محلول آبگریز پارچه های جاذب طراحی و تولید شده است که این محصول مبتنی بر فناوری نانو بوده که پس از استفاده از این محصـول بروی البسه یک لایه آبگریز تشـکیل می دهد.این پـوشش نانو علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب و مایعات به عمق بافت با ایجاد خصوصیت آبگریزی منجر به افزایش زاویه برخورد قطرات آب با سطح می شود.

این فرایند  موجب غلتیدن قطرات کاملا کروی برروی سطح شده و پارچه را ضد جذب می نماید . این در حالی است که پارچه ها در حالت عادی به راحتی خیس و یا با جذب آلودگی کثیف می گردند.استفاده از این نوع ماده محلول می تواند در پاک نگاه داشتن البسه و کفش و پارچه های بافته شده با الیاف طبیعی نقش به سزایی داشته باشد.سر خوردن قطرات آب از روی پارچه لباس