کاربرد نانو تکنولوژی در هتلداری
در ابتدا باید بدانیم که به چه موادی نانو گفته می شود , که بطور معمول مواد نانو به موادی که حداقل یکی از ابعاد آنها کوچکتر از 100 نانومتر باشد گفته می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های مواد تولید شده در مقیاس نانو نسبت سطح به حجم بالای نانو مواد می باشد , که در این مقیاس رفتار سطوح بر رفتار توده ای ماده غالب می گردد. زمانی که مواد در مقیاس نانو تولید می شود قولنین فیزیک کوانتوم بر آنها حاکم می شود و در نتیجه امکان تغییر خواص ماده مانند دمای ذوب , خواص مغناطیسی و رنگ بوجود می آید.
علم نانو تکنولوژی در حقیقت توانایی ساخت , کنترل و استفاده ماده در ابعاد نانو متری می باشد. در نانو تکنولوژی اندازه ذرات در مقیاس نانو بر روی خواص فیزیکی , شیمیایی و بیولوژیکی تک تک اتم ها و مولکول های ماده تاثیر گذار است.
با توجه به پیشرفت روز افزونی که دانش نانو تکنولوژی در تمام زمینه های مختلف صنعت , پزشکی , دارو سازی , ساخت و ساز و ... دارد , در این مقاله ما می خواهیم از دست آورد های مهم دانش نانو تکنولوژی در ساختمان بویژه صنعت هتل داری صحبت کنیم. هتلداری بخش بزرگی از صنعت گردشگری در جهان محسوب می شود و ارتقا و پیشرفت این صنعت تنها  با بکارگیری تکنولوژی های روز دنیا بخصوص در زمینه فناوری نانو جهت بهبود کیفیت خدمات و تسریع آن امکان پذیر نمی باشد. با توجه به رقابت شدیدی که در صنعت گردشگری به ویژه هتلداری وجود دارد و همچنین ایجاد کردن ارزش افزوده در خمات دهی نیاز ما را به استفاده از فناوری های نوین بیشتر می کند .
جهت امتیاز دهی و یا رتبه دهی به هتل ها ارکان های مهم و متفاوتی وجود دارد اما مهم ترین آنها داشتن بنایی مستحکم و با دوام که این مستلزم استفاده از مصالح درست در زمان ساخت این بنا می باشد و علاوه بر اینها نمای ظاهری بیرون و داخلی هتل می باشد که قطعا باید عاری از هر گونه آلودگی , لکه , فرسایش و آسیب دیدگی باشد , در یک کلام ظاهری زیبا , تمیز و مقاوم داشته باشد و نانو تکنولوژی می تواند یکی از ارکان ضروری جهت رسیدن به این هدف مهم باشد. در این قسمت کاربرد نانو تکنولوژی در زمینه های مختلف جهت دست یابی به این هدف را بیان می نماییم.
کاربرد نانو تکنولوژی در بهبود خواص سیمان و بتن :
با استفاده از نانو ذرات می توانیم خواص مکانیکی سیمان و بتن و همچنین کیفیت انها را افزایش دهیم. همچنین با نانو ذرات و روکش های نانویی که بر روی سیمان و بتن ایجاد می شود از نفوذ عوامل مخرب خارجی به داخل بتن که باعث کاهش دوام , پایایی و افزایش سرعت تخریب می شود جلوگیری می گردد. با کاربرد نانو ذرات می توانیم بتن هایی سبک , خود متراکم و با عملکرد بالا داشته باشیم. بطور مثال افزودن نانو سلیس سبب بهبود تراکم ذرات , استحکام بتن ار افزایش می دهد و از نفوذ آب به درون بتن جلوگیری می کند.و همچنین استفاده از دی اکسید تیتانیوم سبب ایجاد خود تمیز شوندگی و ضد عفونی کنندگی بتن می شود و رنگ سفید و درخشانی هم به بتن می بخشد.
کاربرد نانو تکنولوژی در نانو پوشش ها :
از جمله نانو پوشش ها می توانیم به پوشش های سنگ ( محلول نانوزیت مخصوص سنگ های صیقلی ) , چوب (نانو محلول برای ضد آب کردن سطوح چوبی ) , پوشش آجرها ,سرامیک ,کاشی ها و نما ( محلول آب بند کننده نما و آب گریز نما) و پوشش های سطوح بتنی و الیافی اشاره نمود. مهم ترین مزایای استفاده از نانو پوشش ها ایجاد پوشش عایق مناسب , عدم نفوذ عوامل خوردگی به داخل پوشش ها , افزایش مقاومت در برابر حرارت , خوردگی , سایش و پوسیدگی و همچنین خاصیت خود تمیز شوندگی سطوح می باشد.
کاربرد نانو تکنولوژی در نانو شیشه ها :
از کاربرد نانو تکنولوژی در نانو شیشه ها می توان به شیشه های خود تمیز شونده ( نانو محلول نانوزیت آب گریز شیشه) ,شیشه های کنترل کننده انرژی و شیشه های محافظ در برابر آتش اشاره کرد. این شیشه ها دارای خاصیت ضد لک و ضد عفونی کنندگی و محافظ در برابر آتش و کنترل کننده انرژی با کاهش عبور نور مرئی می گردند.
کاربرد نانو تکنولوژی در نانو عایق ها :
از کاربرد نانو تکنولوژی در نانو عایق ها می توان به آب بند کنند های پشت بام , تراس , بالکن , استخر, سونا , جکوزی و باغچه های داخلی و خارجی و سرویس های بهداشتی و حمام ( نانو پلیمر عایق رابرسیل) اشاره کرد.
کاربرد نانو تکنولوژی در نانو منسوجات :
از کاربرد نانو تکنولوژی در نانو منسوجات می توان به ضد آب و ضد لک و آلودگی انواع پارچه های بافته شده با الیاف طبیعی نخ , کتان , پنبه و پشم و انواع لباس های حریر و ابریشم , پتو و ملحفه , سفره و روکش پارچه ای میز و صندلی ها ( نانوزیت محلول آب گریز پارچه های جاذب ) اشاره کرد.
کابرد نانو تکنولوژی در نانو ضد بو :
 با کاربرد نانو تکنولوژی می توانیم کلیه البسه و پوشاک ,کفش و جوراب که در تماس با بدن بوی نامطبوع به خود می گیرند را دارای خاصیت ضد بو نماییم و همچنین جلوی رشد باکتری بر روی آنها را بگیریم .(نانو محلول نانوزیت ضد بو)
کاربرد نانو تکنولوژی در نانو رسوبات:
با کاربرد نانو تکنولوژی می توانیم روسبات آهکی و املاح ایجاد شده روی سطوح بهداشتی و شیرآلات را به طور موثری از بین ببریم.(نانو محلول نانوزیت از بین برنده رسوبات)
کاربرد نانو تکنولوژی در نانو پاک کننده ها:
با کاربرد نانو تکنولوژی می توانیم انواع پارکت ها را از هر گونه آلودگی و لکه چربی عاری نماییم و پارکتی درخشان و تمیز داشته باشیم.( پاک کننده و براق کننده انواع پارکت) همچنین با کاربرد نانوتکنولوژی می توانیم فرش ها و مبلمان هایی داشته باشیم که به مدت طولانی عاری از جذب هر گونه لکه و آلودگی شوند.( نانو محلول شستشوی فرش و مبلمان )
کاربرد نانو تکنولوژی در ضد عفونی کننده ها :
با کاربرد نانو تکنولوژی می توانیم کلیه اجسام و محیط ها را عاری از هر گونه میکروارگانیسم های بیماری زا نماییم و امکان رشد هر گونه باکتری و قارچ را در کلیه سطوح و محیط ها از بین ببریم.در حقیقت محیطمان را گند زدایی نماییم. ( محلول ضد عفونی کننده و آنتی باکتری)