خواص نانو ذرات نقره 

اولین چیزی که باید بدانید این است که نقره بدلیل خاصیت آنتی باکتریایی که دارد شهرت فراوانی پیدا کرده است. بررسی که بر روی طیف وسیعی از باکتری ها صورت گرفته , مشخص شده است که باکتری ها در برابر نانو ذرات مقاومت پیدا نمی کنند و با توجه به این مهم در نتیجه نانو ذرات بر روی طیف وسیعی از باکتری ها تاثیر گذار خواهند بود.عملکرد نانو ذرات نقره به این صورت است که این ذرات با رها سازی یون های نقره در برابر باکتری ها مقاومت ایجاد می کنند و مانع از تشکیل و رشد باکتری ها می شوند.
خاصیت آنتی باکتریایی نانو ذرات نقره باعث شده است که از این ویژگی در زخم پوش ها , پانسمان زخم , پماد های زخم های پوستی , ضد عفونی کننده ها و پوشش های ابزار پزشکی استفاده گردد. جالب است بدانید با کاربرد نانو ذرات نقره در بیوسنسورها امکان تشخیص بیماری هایی مانند سرطان امکان پذیر شده است.  نانو ذرات نقره در تصویر برداری های پزشکی , پروتزهای عروقی و کاترهای درون وریدی ,کامپوزیت سیمان استخوان , به عنوان سوبسترای روش هایی جهت پی بردن ویژگی های داخل ملکول و مواد , به عنوان حامل دارو و ژن کاربرد فروانی پیدا کرده اند. گزارش دیگری که از بررسی بر روی نانو ذرات نقره بدست آمده حاکی از آن است که نانو ذرات نقره قابلیت عبور از سد خونی-مغزی را دارا هستند و از این قابلیت می توان در داروسازی تومورهای مغزی استفاده نمود. حتی بر روی مصرف خوارکی نانو ذرات هم بررسی هایی صورت گرفته که گزارش آن نشان می دهد که با مصرف خوراکی نانو ذرات می توان در رساندن پپتیدها و پروتئین ها استفاده نمود.به عنوان مثال می توان انسولین را بدین صورت تولید نماییم و توسط نانو ذرات پلیمری کپسول شود و سپس به صورت خوراکی مورد مصرف قرار گیرد که اصطلاحا به این روش Colloidal Carrier System گفته می شود.
نانو ذرات با سه روش فیزیکی , شیمیایی و بیولوژیکی تولید می شوند که در روش بیولوژیکی یا زیستی از میکروارگانیسم ها استفاده شده است و آن هزینه های گزاف روش شیمیایی را ندارد و همچنین برای محیط زیست بدون خطر می باشد. بدلیل نیاز روز افزون به پیشرفت و توسعه فرآیند سنتز نانو ذرات به عنوان یکی از مهم ترین بخش های تحقیقات نانو تکنولوژی معرفی شده است.