بتن های سبک و مقاوم با فناوری نانو  

محققان دانشگاه فدرال آمریکا و خاور دور در روسیه با همکاری یکدیگر موفق به ساخت بتنی شدند که می‌تواند در دمای بسیار کم و در محیط مرطوب استفاده شود. در ساخت این بتن از فن آوری نانو مواد استفاده شده به نحوی که به صورت افزودنی در بتن استفاده و شرایطی محیا کند تا بتن در آب و هوای بسیار مرطوب و دمای تا منفی ۵ درجه سانتیگراد قابل تولید گردد . چنین بتنی تا ۵۰ سال نیاز به نوسازی اساسی نخواهد داشت . نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Construction and Building Materials به چاپ رسیده است.
هم واره ساخت و به کارگیری بتن در دماهای بسیار پایین در دنیا چالش برانگیز بوده  است. اگر آب موجود در بتن منجمد شود، باعث مشکلات اساسی را در ساختار بتن ایجاد می نماید و به عملکرد بتن آسیب می‌زند. در حال حاضر برای تولید بتن در دمای پایین‌تر از منفی ۵ درجه نیاز به فناوری خاصی استفاده می گردد ، در صورتی که هر یک از اجزاء بتن دچار مشکلی شود، ساختار بتن تضعیف شده و عمر آن کاهش می‌یابد. برای حل این مشکل، محققان از نوعی افزودنی برای بتن استفاده نمودند که در ساختار اصلی آن از نانو ذرات "نانو ‌پلاستیک‌ "، استفاده نمودند که به حفظ استحکام و دوام سازه بتنی که در فصل سرما کمک می‌کند. با این کار هزینه ساخت سازه‌های بتنی در فصل سرما افزایش نمی‌یابد.
این محصول تمامی الزامات قانونی را برای صنعت ساختمان برآورده می‌سازد. با استفاده از این بتن می‌توان در شرایط خاص ، ساختمان‌هایی به ارتفاع ده طبقه را ساخت. قطعا عمر این سازه‌ها تا ۵۰ سال بدون هیچ تغییری پایدار می‌مانند. این محصول ۴۰ درصد آب کمتری نیاز دارد و در عین حال استحکام آن بسیار بالا است. و این بدان معنی است که در شرایط فعلی که با بحران آب روبرو هستیم راهکاری مناسب به حساب می آید .