تعریف نانو(Nano) به زبان ساده

ابتدا شما را با تعریف واژه های ماکروسکوپی و میکروسکپی آشنا می کنیم.ماکروسکوپی مقیاسی از اجسام است که چشم انسان قادر به دیدن آن می باشد مانند متر و میلی متر.میکروسکوپی مقیاسی از اجسام می باشد که چشم انسان قادر به دیدن آن نمی باشد و با استفاده از میکروسکوپ و اصطلاحا چشم مسلح می تواند این مقیاس از اجسام را مانند مقیاس های میکرو,نانو,پیکو ببیند.جالب است بدانید که مقیاس نانو تا 1000 بار از مقیاس میکروسکوپی و یک میلیارد بار از مقیاس متر کوچکتر است.

جدول مقیاس های نانو و مقیاس دیگر اجسام مانند گلبول قرمز,سکه,هندوانه,ویروس

قرن فناوری های نانو(نانو تکنولوژی)

قرن بیست و یکم، قرن فناوری های نانو، مهمترین دوران صنعت به شمار می رود.قرن نانو، قرن سلامتی، صرفه جویی و آرامش نامیده می شود. نانو نه یک ماده است نه یک جسم،فقط یک مقیاس است،کوچک شدن یک مقیاس.نانو یک میلیاردم متر است به اندازه ای کوچک که دیده نمی شود،اما تاثیری بسیار بزرگ در زندگی انسان دارد.

در مقیاس نانو خواص فیزیکی،شیمیایی و بیولوژیکی تک تک اتم ها ، مولکول ها با خواص توده ماده متفاوت است.نانو ذرات در چنین مقیاسی،مشخصه های منحصر بفردی دارند که موجب پیدایش دستاوردهای نوینی در علوم پزشکی،مهندسی،کشاورزی و صنعتی شده است.به طور خلاصه نانو تکنولوژی به معنی انجام مهندسی مواد در ابعاد اتمی، ملکولی است و  ساخت محصولی با خواص کاملا متفاوت در ابعاد نانو متری است.نانو تکنولوژی آرایش دادن است.

مکعبی با ابعاد 2.5 نانومتر تقریبا 1000 اتم را شامل می شود.تصورش هم خیلی سخت نیست.خواص فیزیکی،شیمیایی و بیولوژیک ماده ها در همین مقیاس ها نهفته شده اند.تبدیل کردن به ابعاد نانو،در ابعاد ماکروبی کاملا متفاوت است.نانو در ملکولهای ماده انرژی بالایی را ایجاد می کند.به همین دلیل آن را معجزه قرن نامیدند.